torsdag 6 augusti 2015

Torsdag och utflyktsdag

God kväll.

I dag har vi åkt på bussrundtur. Började dagen klockan 06.00 då väckarklockan ringde. Började packa ordning och gick ut för att titta om man såg soluppgången men det gjorde vi inte däremot såg vi massor av människor som gick och la handdukar på solstolarna vid poolen. Det här är ju bara helt sjukt.

Vid frukosten så sålde de foton på oss som vi hade tagit i går kväll vid middagen. Vi köpte två fina kort på oss. :) innan det var dags att gå till bussen som kom och hämtade oss. Det var en bra skyltad buss och busschauffören hade en lista på oss som skulle med så det inte blev några fel. Mycket bra.
Vår resa började mot Lindos vi åkte på många småvägar för att få se lite av Rhodos och plocka upp lite mer människor. Vår guide på resan var inte någon från Fritidsresor. Men hon var grek hade bott i Sverige talade svenska självklart men även norska och danska. Hon var duktig att få alla att förstå både svenskar, norskar och danskar som var med på resan. Vi hade en bra busschaufför med, kände mig trygg med honom. Inte som galningen som körde oss från flygplatsen. När vi kom till Lindos väntade en promenad i hettan upp till Akropolis. Tycker att det är fantastiskt hur välbevarade saker är ändå efter så lång tid och efter krig. Det var en helt fantastisk utsikt när vi nådde toppen. Synd att jag inte kan lägga upp bilder så ni får se. Det var en brant trappa upp som de kallade vägen till himmelen, för när man gick upp för den så såg man bara den blåa himmelen. Otroligt varmt och svettigt var det. Sedan fick vi ca 2 timmar på egen hand så vi gick runt där på Akropolis och tittade och tog kort. Satte oss i skuggan och vilade en stund innan vi gick ner i Lindos och kikade lite. Passade på att ta en glass och fylla på vätskenivån med lite vatten på en liten mysig taverna.

Sedan var det dags för att ta oss vidare med bussen mot gamla stan i Rhodosstad. Vi åkte upp och åkte förbi Akropolis som vi gick upp till här om dagen. Och tittade på utsikten från bussen på dagtid. Var lite synd att vi inte stannade så vi hade fått tagit kort. Men bussen tog oss ner till gamla stan. Vi fick gå genom en mur över en vallgrav genom en mur över en vallgrav innan vi kom in. De berättade eftersom det inte fanns något vatten i vallgraven så byggde man fler murar och fler vallgravar för att bli bättre skyddade. Vi gick efter riddargatan med stenar som var tagna från havet. Lika var det i Lindos. Vi fick gå på egen hand där med i 2,5 timme och om man ville åka buss tillbaka så skulle vi komma till vår olats sedan. Men vi valde att inte åka buss tillbaka då vi ändå bara var 20 minuter från hotellet. Men värmen gjorde sitt i dag. Andreas blev lite yr och illamående och jag fick min migrän. Trots att vi hade druckit mycket. Hade ingen matlust när vi gick där i gamla stan men tur som var hade de frozen yoghurt som vi köpte och åt.
Vi tog en promenad längs hamnen och tittade på alla gigantiska och fina båtar. Båtar som såg små IT jämfört med andra skulle vara jättestora hemma i Sverige.

Gissa om det var skönt att komma hem till hotellet och rummet med AC. Skönt med en kall dusch och lite siesta på det.

Nu på kvällen gick vi tillbaka till nya stan som det heter med alla affärer och butiker och kilade lite. Vi har kommit fram till att vi bor på ett mycket bra ställe nära till allt :)

Vi har även hunnit med att spela lite biljard och tittat på "ABBA" som sjöng i kväll. Varje kväll har de något speciellt på hotellet. Uppträdanden, bingo, musik quiz, och igår var det grekiskafton.

Men nu är det dags för sängen för oss. Får se var vi tar vägen i morgon. Vi brände oss när vi var på stranden. Solen tar ju bättre med saltvatten.

Ha en trevlig kväll. God natt från oss.